Historia Lotnictwa w Southampton

0
73

Lotnictwo w Southampton to nie tylko myśliwiec Spitfire, ale także eksperymentalne odrzutowce, poduszkowce i rakiety kosmiczne.

Początki Lotnictwa w Southampton

Eric Moon

Jednym z pierwszych pionierów lotnictwa w Wielkiej Brytanii był inżynier z Southampton Eric Rowland Moon. Jego firma produkująca silniki dla branży morskiej mieściła się w jednym z najbardziej imponujących zabytków w Southampton, średniowiecznym Wool House. W tym właśnie budynku w 1910 roku Moon wyprodukował swój pierwszy samolot, który nazwał “Moonbeam”. Latał nim często z pola w pobliżu Eastleigh, na którym później zbudowano Lotnisko Southampton.

Innym pionierem z Southampton był ekscentryk Noel Pemberton-Billing, którego fascynacja „łodzią, która lata” doprowadziła do ​​powstawania na Woolston w 1913 roku firmy Supermarine.

W okresie I Wojny Światowej w okolicy rozwinęło się kilkunastu producentów samolotów, którzy korzystali z przemysłu morskiego jako źródła pracowników i infrastruktury. Wiele samolotów budowanych podczas wojny było więc hydroplanami.

W międzyczasie lotnisko Southampton stało się największą bazą amerykańskiej Air Force na świecie. Z Eastleigh latało na front w Europie wiele typów samolotów.

Między 1913 a 1931 rokiem rozgrywano Puchar Schneidera (Schneider Trophy), którego początkowym celem był rozwój technologi hydroplanów.

Wkrótce jednak przeistoczył się on w powietrzną rywalizację na miarę walk gladiatorów. Z każdym rokiem uczestnicy latali szybciej niż ktokolwiek wcześniej, a każdy kolejny wyścig kończył się nowym rekordem prędkości.

Ostatnie zawody rozegrano w 1931 roku, a firma Supermarine wygrała Puchar na “wieczne posiadanie”.

II Wojna Światowa

Najważniejszym wkładem Southampton w II Wojnę Światową jest niewątpliwie Supermarine Spitfire. Zbudowano ich ponad 22.000, z czego 8000 w Southampton. Technologia budowy Spitfire’a była stale rozwijana w czasie wojny, w wyniku czego powstało 24 różnych jego wersji.

Southampton zapłaciło cenę za swoją rolę w produkcji samolotów w postaci kilkukrotnych bombardowań Luftwaffe. Produkcja jednak nigdy nie była wstrzymana na długo, a produkcję rozproszono po całym mieście.

Tymczasem Calshot Spit niedaleko Southampton, strategiczne miejsce od czasów Tudorów, rozwinęła się do dużej bazy lotniczej dla latających łodzi RAF Sunderland.

Okres Powojenny

Wraz z wynalezieniem silnika odrzutowego, w rejonie Southampton zaczęły powstawać nowe typy samolotów. Lokalni producenci znów zapisali się w historii lotnictwa wprowadzając innowacje i bijąc kolejne rekordy, jak rekord świata prędkości z 1953 roku kiedy Supermarine Swift osiągnął 737.7mph. Wyprodukowano również pierwszy odrzutowiec Red Arrow.

Niestety, mimo wprowadzania nowej technologii, lata 50-te i 60-te nie były dobrym okresem dla brytyjskiego przemysłu lotniczego. Cięcia ze strony brytyjskiego rządu drastycznie zmniejszył liczbę firm lotniczych w Wielkiej Brytanii. Dla wielu lokalnych firm, oznaczało to koniec długiej i ciekawej historii.

Program kosmiczny

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że istniał kiedyś Brytyjski program kosmiczny. W latach 50-tych XX wieku postanowiono rozwinąć technologię na podstawie pocisku nuklearnego Blue Streak, co doprowadziło do ​​zbudowania serii rakiet testowych przeznaczonych do studiowania fizyki ponownego wejścia w atmosferę.

Firma Saunders-Roe na Isle of Wight wyprodukowała te eksperymentalne rakiety o nazwie „Black Knight”. Były na tyle udane, że zbudowano rakietę, mogącą zabrać ze sobą satelitę, zwaną „Black Arrow”. Rakiety zostały zaprojektowane, zbudowane i przetestowane na Isle of Wight przed przewiezieniem do Woomer w Australii gdzie miały zostać wystrzelone w kosmos.

W 1972 rakieta Black Arrow wyniosła na orbitę brytyjskiego satelitę „Prospero”, gdzie pozostaje do dzisiaj.

Poduszkowce

Wspomniana już firma Saunders Roe z Isle of Wight jest jedną z najznakomitszych firm inżynieryjnych przemysłu lotniczego jaka kiedykolwiek istniała. W trakcie swego krótkiego istnienia produkowali hydroplany, eksperymentalne myśliwce odrzutowe, helikoptery i statki kosmiczne.

W Saunders-Roe zbudowano również pierwszy na świecie pełnowymiarowy poduszkowiec. SRN1 był wstępem do większego modelu pasażerskiego, który woził pasażerów przez kanał La Manche przez wiele lat.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here